| testamentdoor: R. Wright |
23 jul 2010 22:55 |
In Den Haag zoek ik een testament, geopend in 1917. Is de inhoud daarvan in te zien? Hoe en waar moet ik dit testament opvragen? Het betreft hier mijn betovergrootvaders laatste wil. |
|
| Re: testamentdoor: Wim |
25 jul 2010 17:22 |
Kijk eens bij
www.centraaltestamentenregister.nl/
Succes
Wim |
|
| Re: testamentdoor: roely |
26 jul 2010 02:14 |
Wim, heb daar gekeken, maar er staat alleen maar informatie over hoe je een aanvraagformulier kunt downloaden. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om van hieruit te checken of er wel of niet door de betreffende voorvader een testament is opgemaakt. Is dat niet gedaan, dan houdt het snel op. Is er wel een testament, weet ik dat ik daar verder moet zoeken.
Roely |
|
| Re: testamentdoor: A. |
26 jul 2010 20:41 |
In wikipedia staat wat informatie over het Centraal Testamentenregister. O.a dat het Centraal Testamentenregister is ingevoerd in 1890. Verder staat er dat er in het Nationaal Archief een register te vinden is op de testamenten die zijn opgemaakt in de periode 1890-1973 door personen die zijn overleden voor 1974. Als het testament waar je naar op zoek bent opgemaakt is na 1890, zou het dus in het register bij het Nationaal Archief moeten staan. Misschien loont het de moeite om bij het Nationaal Archief eens verder te informeren. In wikipedia staat overigens nog meer informatie. |
|
| Re: testamentdoor: A. |
26 jul 2010 20:49 |
Nog een kleine aanvulling op mijn eerdere bericht. Als je in wikipedia zoekt op Centraal Testamentenregister staat er onder het kopje "externe links" een link naar het informatieblad "op zoek naar een testament" van het Nationaal Archief. Hier staat heel veel nuttige informatie in. |
|
| Re: testamentdoor: roely |
31 jul 2010 02:04 |
Ik zal via het nationaal archief een poging doen. Alvast mijn dank voor de reacties. Ik begin de verschillende fora steeds meer op prijs te stellen. Het is altijd prettig hulp te ontvangen en zelf heb ik ook al menig forumbezoeker kunnen adviseren.
Ik ben de afgelopen tijd met behulp van anderen verschrikkelijk veel verder gekomen met mijn stamboom, echt super. Bovendien is het ook leuk voor mijn vader, die zeer geinteresseerd is, maar vanwege zijn leeftijd niet zelf in staat is om daaraan te werken.
Hartelijke groet,
R. |
|